Vælg en side

Ønsker du at opbygge muskler og er du veganer? Så kan vegansk weight gainer være din løsning. Det kan være svært at få nok kalorier og ernæring til at få dine muskler til at vokse som veganer. Men det er heldigvis lige præcis det kosttilskud er lavet for. Kosttilskud og i dette tilfælde vegansk weight gainer, er en god hjælpende hånd til lige at få de sidste kalorier til kroppen og musklerne. Vi anbefaler dog på ingen måde at du skal få en stor del af dine daglige kalorier fra weight gainer eller andre kosttilskud. Det vil altid være bedst at få kalorierne fra almindelig mad. Men hvis du hver dag føler du skal kæmpe for at spise nok og dine muskler ikke vokser, så kan weight gainer være en rigtig god løsning.

Hvad er vegansk weight gainer?

Weight gainer er en blanding af kulhydrater og proteinpulver, der er lavet for at gøre det nemmere for dig at få den ernæring du har brug for. Weight gainer indeholder oftest ca. 50-60% kulhydrat og 30-40% protein. Du får derfor en god mængde protein og kulhydrat, som er to ernæringstoffer som er to vigtige ernæringstoffer når det gælder muskelopbygning.

Hvad gør vegansk weight gainer?

Det eneste weight gainer egentlig gør er at give dig en nem måde at indtage lidt flere kalorier på. Når du bruger weight gainer svarer det til at du tager en ekstra portion af noget mad med en masse protein og kulhydrat i. Weight gainer er derfor godt fordi det er nemmere at drikke en shake end at spise en ekstra portion.  Man kan nemlig nemmere få ernæringstoffer som protein og kulhydrater ned når man drikker dem. Så om du spiser noget mad med samme antal kalorier, proteiner og kulhydrater som det weight gainer du drikker er egentlig ligegyldigt, hvis man kigger på denne ernæring. Der hvor weight gainer dog er lidt bagefter er de forskellige vitaminer osv. som du ville få fra almindelig mad. På den anden side er det dog langt fra alt mad som er så kompakt i forhold til kulhydrater og proteiner, som de fleste weight gainers er. 

Hvornår skal jeg bruge det?

Du kan egentlig bruge weight gainer lige når du har lyst. De fleste bruger dog weight gainer lige efter de har trænet, hvilket også er en god idé, da kroppen har brug for ernæring der. Men så længe du får noget at spise kort efter du har trænet, så er det ikke nødvendigt med weight gainer. Det er meget op til dig. Måske hvis du har svært ved at spise noget om morgenen, så ville det være en god idé lige at tage lidt weight gainer, så du får mere om morgenen. Tidspunktet betyder ikke så meget, så længe du spiser en god mængde mad igennem dagen. 

Hvor meget skal jeg bruge?

Mængden af weight gainer som du har brug for er svær at sige. Det kan kun findes præcist ved at du tæller dine kalorier og ved hvor meget du mangler for at komme op i kalorieoverskud. Det er dog ikke nødvendigt at tælle kalorier. Hvis du har gået i noget tid nu uden at tage på, så har du jo ikke været i et kalorieoverskud. Så ville du jo have taget på. Du kan derfor bare tage den mængde som der står på pakken, hvilket typisk er omkring 100 gram. Du kan herefter altid forøge eller sænke mængden, alt efter hvad vægten siger. Hvis du begynder at tage mere end 0,5-1 kg på om ugen, så får du for mange kalorier og du burde sænke mængden. Hvis du derimod ikke tager på eller det er mindre end 0,5 kg om ugen, så kan du godt forøge mængden en smule. Prøv bare at gå op med ca. 30 gram ekstra, hvilket vil svare til ca. 100 kalorier mere. Hvis du dog ikke tager på og bliver ved med at tage mere og mere weight gainer hver uge, så er det nok fordi du ikke får nok kalorier fra den mad du spiser. Du burde derfor i stedet forsøge at spise mere eller spise mad med lidt mere fedt, da der typisk vil være flere kalorier i det. 

Fordele og ulemper

Nu har vi fået en god forståelse for hvad weight gainer er og hvad det gør, samt hvornår og hvordan vi skal bruge det. Derfor kan vi nu lave en oversigt over de forskellige fordele og ulemper. 

Fordele

– Vegansk weight gainer er en utrolig nem måde at få nogle ekstra kalorier, kulhydrater og proteiner på. Det mætter ikke nær så meget som mad, så du behøver ikke kæmpe for at få de sidste kalorier ned.

– Det samlede antal proteiner og kulhydrater pr. 100 gram som der er i weight gainer kan være svært at få fra normal mad.

– Det tager ikke mere en 1 minut at lave en shake.

 

Ulemper

– Du får dog ikke den samme mængde vitaminer og mineraler som hvis du spiste mad.

– Nogle weight gainere indeholder en del sukker.

Er weight gainer for mig?

Som der også stod i starten af denne guide, så anbefaler vi weight gainer til dig hvis du har problemer med at tage på og spise nok. Hvis du føler du hele tiden skal presse dig selv til at spise mere eller du føler du bare ikke tager på lige meget hvad. Så er weight gainer en god idé for dig. Men hvis du kan, så vil det være bedst hvis du får de sidste kalorier fra mad. Men det kan være virkelig svært at få nok kalorier kun fra mad. Så weight gainer kan i mange tilfælde være en god løsning. Især hvis du er begynder indenfor styrketræning, da det oftest er der mange har problemer med at spise nok

Hvilken weight gainer er bedst?

Det helt store spørgsmål. Den weight gainer der er bedst kan være meget forskellig fra person til person. Det kommer i bund og grund an på dine behov. For at finde den der er bedst for dig er det derfor en god idé lige at gøre dig nogle overvejelser før du køber. Alle vil selvfølgelig have det så billigt som muligt, hvilket vi nok skal hjælpe dig med at finde. Men det der gør den største forskel er om du har mest brug for kulhydrater eller protein. Fordelingen mellem de to varierer nemlig lidt mellem de forskellige veganske weight gainers. Derfor kan det hjælpe en del hvis du prøver at tænke på om din daglige kost består meget af kulhydrat eller protein. Det kan være svært som veganer at få nok protein. Så hvis du ikke rigtig får så mange fødevarer med protein, så ville det helt klart være bedst for dig at vælge en med en større procentdel af protein eller måske vælge ren proteinpulver i stedet for.

Vi har også et alternativ, som vi anbefaler til dig der gerne vil have større kontrol over mængden af kulhydrat og protein. Du kan se dette forslag her.

Du kan også bare vælge at tage den billigste der er her. Dem som vi anbefaler her er alle nogen vi mener er gode og som vi selv ville bruge. Der er nemlig ikke et stort indhold af sukker eller andre ting, som gør kvaliteten af ernæringen dårligere. Alle produkterne er gode og det vil i sidste ende ikke gøre den største forskel hvilken en af dem du vælger. Det vil kun hjælpe dig lidt hvis du vælger den med fordelingen der passer bedst til dig.

Billigste vegansk weight gainer

Bemærk: Vi får en procentdel hos vores partner når du er henvist af os og handler hos dem.

Husk at du kan få vores benefits med i din ordre når du handler hos vores partnere igennem os. Se hvad du kan få og hvordan du gør her.

Bulk Powders
Vegan Mass Gainer

Pris: 208,-
Mængde: 2,5 kg

MyProtein
Vegan Gainer Blanding

Pris: 299,-
Mængde: 2,5 kg

The Protein Works™
Vegan Mass Gainer

Pris: 299,-
Mængde: 2 kg

Sammenligning af indhold pr. 100 g.

Bulk Powders
Vegan Mass Gainer

Kalorier: 367
Protein: 30,9 g
Kulhydrat: 43,6 g
– heraf sukkerarter: 2,5 g
Fedt: 5,8 g

Flest Proteiner

MyProtein
Vegan Gainer Blanding

Kalorier: 402
Protein: 29 g
Kulhydrat: 39 g
– heraf sukkerarter: 1 g
Fedt: 10 g

Flest Kalorier

The Protein Works™
Vegan Mass Gainer

Kalorier: 358
Protein: 25 g
Kulhydrat: 60 g
– heraf sukkerarter: 8,5 g
Fedt: 2,4 g

Flest Kulhydrater

Flest Proteiner + Kulhydrater

Alternativer til vegansk weight gainer

Som et alternativ, hvis du gerne vil have mere kontrol over mængden af protein og kulhydrat, så kan du købe en pose proteinpulver og en pose kulhydrater som du selv blander. På denne måde kan du helt selv vælge hvor stor en del der skal være protein og kulhydrat. Dette kan dog blive lidt dyrere, det afhænger egentlig af hvor stor en del du ønsker skal være protein. Proteinpulveren er nemlig dyrere end kulhydraterne. 

Men hvis du ønsker mere kontrol, så er dette et godt alternativ. Derfor har vi lavet en lille oversigt over vegansk proteinpulver og kulhydrater.